Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pierwszy odkupiony Atribo z Włoch już na jazdach testowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
10-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-10-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Modertrans oraz PTS zakupiły w ubiegłym roku dwa używane spalinowe zespoły trakcyjne ATR220 sprzedawane przez włoski region Lombardia. Kilka miesięcy temu jednostki ściągnięto do Polski, a pierwsza z nich odbyła już jazdy testowe. Jednocześnie trwa też proces polonizacji obu pojazdów. Na razie ciągle nie wiadomo, kto będzie eksploatował zespoły trakcyjne, które powinny być łakomym kąskiem, zarówno w kraju jak i w Europie.

Na naszych łamach informowaliśmy już o zakupie dwóch używanych spalinowych jednostek ATR220 przez konsorcjum firm Modertrans oraz Public Transport Service, które nabyły pojazdy od włoskiej Lombardii. Pociągi wyprodukowane przez Pesę zostały zakupione w 2009 roku, natomiast od 2015 roku pozostawały odstawione z powodu m.in. problemów z wózkami czy jednostkami napędowymi. Formalnie wycofano je z ruchu dopiero w 2020 roku. Do tej pory przejechały po około pół miliona kilometrów. 

Pierwszy Atribo już jeździ

Po finalizacji transakcji obie jednostki - o numerach 024 i 025 trafiły do Polski w marcu bieżącego roku. W ostatnich dniach podczas jazd testowych zaobserwowano pierwszy z wymienionych zespołów trakcyjnych, który został sfotografowany na południu Wielkopolski. Fakt ten potwierdza nam Jacek Tomasik, członek Zarządu oraz dyrektor marketingu firmy PTS.

– Cieszy nas fakt, że jazdy testowe pojazdu ATR-024 nie umknęły uwadze miłośników kolei. Pojazd został przez PTS uruchomiony i faktycznie odbyła się jazda testowa – mówi Tomasik, który dodał, że aktualnie toczą się prace na drugim opisywanym pojeździe.

Firma Modertrans przekazała nam z kolei, że pracuje nad przystosowaniem jednostki 025 do ruchu w Polsce. Podobnie dzieje się w przypadku pojazdu o numerze 024.

Dalsze losy są ciągłą niewiadomą

W tym momencie konsorcjum nie podjęło jeszcze ostatecznej decyzji o tym, jaka będzie przyszłość pojazdów, a więc czy zostaną sprzedane czy też np. wyleasingowane. Nie wiadomo też, jaki przewoźnik miałby zacząć je użytkować.

Zarówno Modertrans jak i przedstawiciel PTS poinformowali nas, że stan techniczny obu jednostek jest dobry, o czym ma świadczyć szybkie uruchomienie Atribo widzianego w ostatnich dniach na jazdach testowych.

Śmierć Diesla przedwczesna

Warto zaznaczyć, że w obliczu chęci rewitalizacji i przywracania połączeń na kolejnych liniach kolejowych na terenie kraju oba używane pojazdy spalinowe powinny być łakomym kąskiem dla przewoźników z kilku województw. Mimo wielu zapowiedzi o śmierci Diesla i odejściu od tego rodzaju napędu na rzecz pociągów bateryjnych czy też wodorowych, do tej pory w Polsce nie ma to miejsca, a kolejne samorządy oraz koleje regionalne starają się kupować nowe lub używane pociągi spalinowe. Dość powiedzieć, że Koleje Mazowieckie zrezygnowały ostatnio z zakupu pojazdów bateryjnych na rzecz tych z napędem spalinowym, a Koleje Dolnośląskie właśnie ogłosiły dwa spore przetargi na dostawę nowych oraz używanych spalinowych zespołów trakcyjnych. Takie same plany przejawia również np. województwo opolskie.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwaje Śląskie z jedną ofertą na krótkie tramwaje

Tabor i technika

Tramwaje Śląskie z jedną ofertą na krótkie tramwaje

Jakub Rösler 10 października 2024

PKP Intercity: Pesa naprawia silniki w Gamach. Bez przetargu

Tabor i technika

PKP Intercity: Pesa naprawia silniki w Gamach. Bez przetargu

Roman Czubiński 04 października 2024

Pierwszy tramwaj Pesy na ulicach Ufy

Tabor i technika

Pierwszy tramwaj Pesy na ulicach Ufy

Przemysław Farsewicz 06 października 2024

Link dla Ghany wyruszył w drogę. Popłynie statkiem

Tabor i technika

Co z nowymi pociągami dla Wielkopolski?

Tabor i technika

Co z nowymi pociągami dla Wielkopolski?

Jakub Rösler 27 września 2024

Talgo i PESA chcą razem budować pociągi KDP dla CPK

Tabor i technika

Zobacz również:

Tramwaje Śląskie z jedną ofertą na krótkie tramwaje

Tabor i technika

Tramwaje Śląskie z jedną ofertą na krótkie tramwaje

Jakub Rösler 10 października 2024

PKP Intercity: Pesa naprawia silniki w Gamach. Bez przetargu

Tabor i technika

PKP Intercity: Pesa naprawia silniki w Gamach. Bez przetargu

Roman Czubiński 04 października 2024

Pierwszy tramwaj Pesy na ulicach Ufy

Tabor i technika

Pierwszy tramwaj Pesy na ulicach Ufy

Przemysław Farsewicz 06 października 2024

Link dla Ghany wyruszył w drogę. Popłynie statkiem

Tabor i technika

Co z nowymi pociągami dla Wielkopolski?

Tabor i technika

Co z nowymi pociągami dla Wielkopolski?

Jakub Rösler 27 września 2024

Talgo i PESA chcą razem budować pociągi KDP dla CPK

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5